Oświetlenie stanowiska pracy

Jednym z podstawowych obowiązków każdego pracodawcy jest zapewnienie pracownikom komfortowych warunków pracy. Dotyczy to również oświetlenia, które powinno wspierać ich w wykonywaniu obowiązków, a nie przeszkadzać. Niestety wciąż nie wszyscy właściciele firm zdają sobie sprawę z tego, jak duży wpływ na wydajność i jakość pracy może mieć światło. Przeczytaj nasz artykuł, by dowiedzieć się w jaki sposób dobrać oświetlenie odpowiednie do konkretnego stanowiska pracy.

Dlaczego odpowiednie oświetlenie w pracy jest tak ważne?

Źle dobrane oświetlenie może w znacznym stopniu wpływać na wydajność pracowników. Gdy np. lampy biurowe świecą zbyt mocno mogą powodować dyskomfort, bóle głowy, bóle oczu, a nawet przyczyniać się do pogłębienia wad wzroku. Z kolei zbyt słabe światło może sprawiać, że pracownicy nie są w stanie wykonywać w należyty sposób swoich obowiązków. Dotyczy to wszelkich prac manualnych czy pracy opartej na analizie dokumentów lub rysunków. Co więcej, światło ma również wpływ na ogólne samopoczucie pracowników. Gdy jest neutralne dla oka i nie męczy wzroku, pracownicy dużo lepiej czują się w danym środowisku.

Regulacje dotyczące oświetlenia

Decydując się na wymianę lamp w miejscu pracy, pracodawca musi zastosować się do konkretnych norm wskazujących, jakie warunki musi spełniać oświetlenie w firmie. Tutaj kluczową rolę odgrywa Polska Norma PN-EN 12464 dotycząca oświetlenia dla powszechnie występujących obiektów biurowych, przemysłowych, rolniczych, użyteczności publicznej, handlowych, zgromadzeń publicznych, edukacyjnych i opieki zdrowotnej.

Norma PN-EN 12464 określa wymagania oświetleniowe, które zapewniają komfortowe widzenie, dla wieku typowych zadań wzrokowych. Uwzględnia wiele popularnych prac, w tym pracę na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

Co należy wziąć pod uwagę przy projektowaniu oświetlenia?

Wymiana oświetlenia w firmie nigdy nie powinna być przypadkowa. Aby nowe lampy spełniały wszystkie przepisy i zapewniały komfortowe warunki pracy, zaprojektowanie oświetlenia warto powierzyć firmie, która się w tym specjalizuje. Decydując się na usługi projektowania oświetlenia, mamy gwarancję tego, że projektant weźmie pod uwagę następujące kryteria doboru oświetlenia:

  • Natężenie oświetlenia – Jego poziom ma wpływ na szybkość reakcji oraz komfort pracownika. Powinno być dopasowane do wymagań konkretnego stanowiska pracy.
  • Rozkład luminacji – Odpowiada on za tzw. jasność wizualną. Wyraża się go za pomocą współczynnika odbicia i natężenia oświetlenia na danej powierzchni.
  • Olśnienie – Niewłaściwy rozkład luminacji może powodować uczucie niewygody lub pogarszać zdolność do rozpoznania przedmiotów. Wybór odpowiednich opraw lamp oraz zastosowanie jasnych sufitów może zneutralizować olśnienie.
  • Migotanie – może powodować dyskomfort oraz rozdrażnienie.
  • Kierunkowość – Skierowanie światła na konkretne przedmioty może ułatwiać pracę i wykonanie zadań wzrokowych.
  • Barwa światła - Temperatura barwowa światła może wpływać na komfort wzrokowy pracowników, np. barwa chłodna znakomicie sprawdza się w biurze. Ważny jest również wskaźnik oddawania barw, który nie powinien wnosić mniej niż 80.
  • Efektywność energetyczna – oświetlenie stosowanie w miejscu pracy nie powinno generować strat energii. Wysoką jakość oświetlenie przy jednocześnie minimalnym zużyciu prądu zapewnia nowoczesne oświetlenie LED, które każdego roku pojawia się w coraz większej liczbie firm.

Poziom natężenia a rodzaj wykonywanej pracy

Natężenie światła powinno sprzyjać wykonywanej pracy. Aby pracownik biurowy był w stanie wykonywać wszystkie powierzone mu zadania, np. odczytywać dokumenty, pisać ręcznie, korzystać w klawiatury, natężenie światła powinno wynosić 500 lx. Natomiast przy pracach niewymagających aż takiej dokładności wzrokowej, np. w sklepie, strefie pakowania, czy na sali szkoleniowej wystarczające będzie oświetlenie o natężeniu 300 lx. Dużo wyższe natężenie światła, wynoszące aż 1000 lx, jest natomiast niezbędne przy wyrobie narzędzi, mechanice precyzyjnej, czy też mikromechanice.

Poziom natężenia powinien zleżeć nie tylko od rodzaju wykonywanej pracy, ale również od charakteru pomieszczenia. W miejscach, w których pracownicy spędzają wolny czas, np. szatni, łazience, toalecie czy stołówce wystarczy oświetlenie o natężeniu 200 lx.

Jeśli nie chcesz martwić się wszystkimi wymogami oraz zaleceniami lub ciągle wahasz się z podjęciem decyzji o wymianie oświetlenia na nowe, to skontaktuj się z naszymi ekspertami, którzy pomogą Ci podjąć odpowiednią decyzję oraz odciążą w najtrudniejszych zadaniach w trakcie projektu i wdrożenia.