Jednym z podstawowych obowiązków każdego pracodawcy jest zapewnienie pracownikom komfortowych warunków pracy. Dotyczy to również oświetlenia, które powinno wspierać ich w wykonywaniu obowiązków, a nie przeszkadzać. Niestety wciąż nie wszyscy właściciele firm zdają sobie sprawę z tego, jak duży wpływ na wydajność i jakość pracy może mieć światło. Przeczytaj nasz artykuł, by dowiedzieć się w jaki sposób dobrać oświetlenie odpowiednie do konkretnego stanowiska pracy.
Źle dobrane oświetlenie może w znacznym stopniu wpływać na wydajność pracowników. Gdy np. lampy biurowe świecą zbyt mocno mogą powodować dyskomfort, bóle głowy, bóle oczu, a nawet przyczyniać się do pogłębienia wad wzroku. Z kolei zbyt słabe światło może sprawiać, że pracownicy nie są w stanie wykonywać w należyty sposób swoich obowiązków. Dotyczy to wszelkich prac manualnych czy pracy opartej na analizie dokumentów lub rysunków. Co więcej, światło ma również wpływ na ogólne samopoczucie pracowników. Gdy jest neutralne dla oka i nie męczy wzroku, pracownicy dużo lepiej czują się w danym środowisku.
Decydując się na wymianę lamp w miejscu pracy, pracodawca musi zastosować się do konkretnych norm wskazujących, jakie warunki musi spełniać oświetlenie w firmie. Tutaj kluczową rolę odgrywa Polska Norma PN-EN 12464 dotycząca oświetlenia dla powszechnie występujących obiektów biurowych, przemysłowych, rolniczych, użyteczności publicznej, handlowych, zgromadzeń publicznych, edukacyjnych i opieki zdrowotnej.
Norma PN-EN 12464 określa wymagania oświetleniowe, które zapewniają komfortowe widzenie, dla wieku typowych zadań wzrokowych. Uwzględnia wiele popularnych prac, w tym pracę na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
Wymiana oświetlenia w firmie nigdy nie powinna być przypadkowa. Aby nowe lampy spełniały wszystkie przepisy i zapewniały komfortowe warunki pracy, zaprojektowanie oświetlenia warto powierzyć firmie, która się w tym specjalizuje. Decydując się na usługi projektowania oświetlenia, mamy gwarancję tego, że projektant weźmie pod uwagę następujące kryteria doboru oświetlenia:
Natężenie światła powinno sprzyjać wykonywanej pracy. Aby pracownik biurowy był w stanie wykonywać wszystkie powierzone mu zadania, np. odczytywać dokumenty, pisać ręcznie, korzystać w klawiatury, natężenie światła powinno wynosić 500 lx. Natomiast przy pracach niewymagających aż takiej dokładności wzrokowej, np. w sklepie, strefie pakowania, czy na sali szkoleniowej wystarczające będzie oświetlenie o natężeniu 300 lx. Dużo wyższe natężenie światła, wynoszące aż 1000 lx, jest natomiast niezbędne przy wyrobie narzędzi, mechanice precyzyjnej, czy też mikromechanice.
Poziom natężenia powinien zleżeć nie tylko od rodzaju wykonywanej pracy, ale również od charakteru pomieszczenia. W miejscach, w których pracownicy spędzają wolny czas, np. szatni, łazience, toalecie czy stołówce wystarczy oświetlenie o natężeniu 200 lx.
Jeśli nie chcesz martwić się wszystkimi wymogami oraz zaleceniami lub ciągle wahasz się z podjęciem decyzji o wymianie oświetlenia na nowe, to skontaktuj się z naszymi ekspertami, którzy pomogą Ci podjąć odpowiednią decyzję oraz odciążą w najtrudniejszych zadaniach w trakcie projektu i wdrożenia.